Monday, June 22, 2015

Ai là người chiếm giữ nhiều điểm đảo nhất trên Biển Đông?

                          Bản đồ các điểm đảo trên biển Đông đăng trên tạp chí  The Diplomat

The Diplomat là một tạp chí tin tức quốc tế trực tuyến về chính trị, xã hội và văn hóa trong khu vực châu Á-Thái Bình Dương. The Diplomat có trụ sở tại Tokyo, Nhật Bản. Mới đây, ngày 18/6/2015, tạp chí The Diplomat đăng bài phân tích "AI LÀ NGƯỜI CHIẾM GIỮ NHIỀU ĐIỂM ĐẢO NHẤT Ở BIỂN ĐÔNG?"

BBC, RFA, VOA và các nhà dzận xĩ VN muốn kích động chiến tranh, thường lu loa rằng CS VN hèn với TQ, để mặc TQ chiếm trọn biển Đông. Hóa ra, Việt Nam tẩm ngẩm tầm ngầm (mà chả dại gì tuyên bố công khai) nhưng lại là nước tích cực nhất trong hoạt động bồi lấp, mở rộng các điểm đảo, chỉ trong vòng 20 năm qua đã tăng gấp đôi số điểm đảo chiếm giữ trên biển Đông....

*********************

Who Is the Biggest Aggressor in the South China Sea?

In the past 20 years, Vietnam has doubled its holdings in the South China Sea. 

In 1996, Vietnam occupied 24 features in the Spratly Islands (source).  At that time, according to the same source, China occupied nine. By 2015, according to the United States government, Vietnam occupied 48 features, and China occupied eight.

On May 13, U.S. Assistant Secretary of Defense, David Shear, said this to the Senate Foreign relations Committee: “Vietnam has 48 outposts; the Philippines, 8; China, 8; Malaysia, 5, and Taiwan, 1.”

In the past 20 years, according to the United States, China has not physically occupied additional features. By contrast, Vietnam has doubled its holdings, and much of that activity has occurred recently. The Vietnamese occupations appear to have increased from 30 to 48 in the last six years.
Shear also pointed out that as of his speech, China did not have an airfield as other claimants did. He said:
  
  All of these same claimants have also engaged in construction activity of differing scope and degree. The types of outpost upgrades vary across claimants but broadly are comprised of land reclamation, building construction and extension, and defense emplacements. Between 2009 and 2014, Vietnam was the most active claimant in terms of both outpost upgrades and land reclamation, reclaiming approximately 60 acres. All territorial claimants, with the exception of China and Brunei, have also already built airstrips of varying sizes and functionality on disputed features in the Spratlys.
It appears China has now built an airfield and that this was already visible in April 2015, when the Daily Mail reported that “images showed a paved section of runway 505m by 53m on the northeastern side” of Fiery Cross Reef. Now media pundits are engaged in a debate about how many acres China has reclaimed, suggesting that China has been more aggressive than Vietnam because it has reclaimed more acres.

The statement by Shear in May puts additional critical light on the suggestion of some in the United States that China is not only making “preposterous” claims but is being the most aggressive actor in the territorial disputes (see: “Intelligence Check: Just How ‘Preposterous’ Are China’s South China Sea Activities?”). Shear specifically said that between 2009 and 2014, Vietnam had been the most active. This helps us understand what Chinese military leaders mean when they say China has shown “great restraint.”


Lược dịch:

"Năm 1996, Việt Nam giữ 24 điểm trong quần đảo Trường Sa . Vào thời điểm đó, theo cùng một nguồn, Trung Quốc chiếm 9. Đến năm 2015, theo chính phủ Hoa Kỳ, Việt Nam giữ 48 điểm, và Trung Quốc chiếm 8.

Ngày 13 tháng 5, trợ lý Bộ trưởng Quốc phòng, David Shear, nói trước Ủy ban quan hệ đối ngoại Thượng viện: "Việt Nam có 48 tiền đồn; Philippines, 8; Trung Quốc, 8; Malaysia, 5, và Đài Loan, 1. "

Trong 20 năm qua, theo Hoa Kỳ, Trung Quốc đã không thể chiếm thêm bất kì điểm đảo nào. Ngược lại, Việt Nam đã tăng gấp đôi số điểm đảo của mình, và nhiều hoạt động đã xảy ra gần đây. Các điểm đảo Việt Nam đóng giữ đã tăng tử 30 lên 48 trong sáu năm qua. Việt Nam cũng là quốc gia từ lâu đã xây dựng các sân bay với kích cỡ khác nhau trên các đảo nhưng Trung Quốc thì không có sân bay nào. Dường như Trung Quốc chỉ mới bắt đầu xây dựng đường băng khi tờ Daily Mail vào Tháng Tư năm 2015 cho biết: "những hình ảnh cho thấy một phần trải nhựa đường băng dài 505m rộng 53m ở phía đông bắc của Fiery Cross Reef."

Trâm Anh

(Googletienlang)

Related Posts:

0 comments:

Post a Comment